Velfærdsteknologi
Ældre
Velfærd

Næstved køber stort ind af AI til ældreplejen: ”Der er super spændende perspektiver i den her teknologi”

Bedre søvn, større vished om ældre borgeres fald og et ekstra sæt øjne i mandskabsfattige perioder. Det er nogle af gevinsterne ved den teknologi, Næstved Kommune har investeret 35 millioner kroner i.

Billedet her viser de glade vinder af en digitaliseringspris uddelt af Digitaliseringsstyrelsen og seks andre organisationer i marts 2023. Fra venstre ses: Mikkel Wad Thorsen, CEO i Teton.ai, Sander Lorell, velfærdsteknologikonsulent i Næstved Kommune, Allan Eriksen, it- og digitaliseringsambassadør i Næstved Kommune, og Torben Klitmøller Hollmann, centerchef for sundhed og ældre i Næstved Kommune. Foto: Næstved Kommune

22. 01. 2024 - kl. 20:20
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Når hænderne ikke rækker, må der findes andre løsninger. Sådan er det i høj grad i ældreplejen, og den velfærdsteknologiske udvikling er så godt i gang, at den i nogle tilfælde kan fungere som et ekstra sæt hænder ude på plejecentrene.