Ældre
Velfærd

Nye plejehjem skal frisættes fra kommunalfuldmagten: ”Ingen politiske valg kommer uden modhager”

Regeringen vil sætte en ny type af plejehjem fri fra kommunalfuldmagten under navnet lokalplejehjem, der skal være en mellemvej mellem kommunale og private plejehjem. I KL hilser man forslaget og en udvidet frihed velkommen.

På de nye lokalplejehjem skal der være mulighed for tilkøbsydelser. Foto: Colourbox

22. 01. 2024 - kl. 21:07
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Som en del af den kommende ældrereform vil regeringen give kommunerne mulighed for at oprette en helt ny type af plejehjem. Det skriver Social-, Bolig- og Ældreministeriet i en pressemeddelelse, som udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) uddyber i Politiken lørdag.

De nye plejehjem skal gå under navnet lokalplejehjem, der vil være kommunalt ejede, men som skal yde efter lige så frie rammer, som de lokale friplejehjem gør. Det betyder samtidig, at lokalplejehjemmene vil få muligheder for tilkøbsydelser i form af blandt andet ekstra rengøring.