Ældre
Velfærd

Selvbestemmelse i ældreplejen lever allerede i flere kommuner

Som frisatte kommuner på ældreområdet har Middelfart og Viborg allerede gjort sig erfaringer med selvbestemmelse i hjemmeplejen – på godt og ondt. Det samme har man forsøgt sig med i Favrskov ved at gennemføre en kulturændring, så der er plads til at afvige fra den planlagte opgave ved behov.

Flere kommuner har allerede i dag succes med selvbestemmelse i hjemmeplejen. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

24. 01. 2024 - kl. 16:44
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Helhedspleje er blevet et af regeringens nye slagord i forbindelse med den kommende ældrereform, der præsenteres i sin helhed tirsdag.

En del af helhedsplejen omhandler selvbestemmelse, hvor ældre borgere i højere grad selv skal kunne bestemme, hvad for en hjælp de gerne vil modtage, når hjemmeplejen kommer ud. Statsministeren har selv forklaret, at den ældre skal kunne fravælge rengøring eller genoptræning for i stedet at kigge på gamle billeder og drikke en kop kaffe.

Og den slags selvbestemmelse har allerede liv i flere kommuner.