Teknik
Klima

Vildt vejr tvinger kommuner til at prioritere

Voldsomt vejr af både den hvide, den våde og den blæsende slags har presset kommunernes beredskaber i månedsvis, og det kræver prioriteringer for at følge med.

Aarhus Kommune kunne ikke følge med, da et voldsomt snefald ramte i januar. Foto: Jens Thaysen/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

25. 01. 2024 - kl. 15:49
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk & Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Stormflod, snestorm og enorme mængder regn. Den ene ekstraordinære vejrhændelse efter den anden har de seneste måneder ramt Danmark, og mens nogle kommuner er gået mere fri end andre, er de fleste kommuner på den ene eller anden måde blevet ramt og ramt igen.

Når store vejrhændelser rammer en kommune, sætter det gang i et tilsvarende stort arbejde for forvaltning, beredskab og forsyning.

I Hillerød Kommune mærkede man ikke det store til stormfloden i oktober. Stormvejret førte til nogle væltede træer på vejene, men kommunen blev skånet for de stigende vandstande. Anderledes så det ud, da det voldsomme snevejr rullede over landet først i januar.