Forebyggelse
Velfærd

Regeringen sætter nye kvalitetsstandarder for forebyggelse i kommunerne

For at styrke det nære sundhedsvæsen stiller regeringen nu forpligtende krav til patientrettede forebyggelsestilbud for kronisk syge i kommunerne. Det skal sikre mere ensartethed.

Der er brug for at opbygge og videreudvikle sundhedstilbud i det nære sundhedsvæsen til blandt andet diabetikere og KOL-patienter, lyder det fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Foto: Colourbox

26. 01. 2024 - kl. 15:39
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har besluttet, at der skal udarbejdes en national kvalitetsplan for det nære sundhedsvæsen og kvalitetsstandarder for bestemte kommunale sundhedstilbud.

Det skriver Indenrigs- og Sundhedsministeriet i en pressemeddelelse.

Mere end én million borgere lever med diabetes, KOL og andre kroniske sygdomme. Størstedelen bliver behandlet uden for sygehusene i kommunerne, og der er derfor brug for at opbygge og videreudvikle sundhedstilbud i det nære sundhedsvæsen, lyder det i pressemeddelelsen.