Ældre
Sundhed

Roskilde har samlet tilsynsarbejdet på ældreområdet: Evaluering viser gode resultater

Roskilde Kommune har udviklet en ny tilsynsmodel, forankret i lokale kvalitetsråd, der samler tilsynene efter forskellige lovgivninger på ældreområdet. Modellens gode resultater bør inspirere regeringens ældrereform, lyder det fra VIVE-forsker.

Roskilde Kommunes tilsynsmodel på ældreområdet har stor opbakning hos blandt andet borgere, medarbejdere og pårørende. Foto: Colourbox

26. 01. 2024 - kl. 15:46
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

En ny tilsynsmodel på ældreområdet i Roskilde Kommune har betydet stor tilfredshed blandt medarbejdere og borgere, viser en ny VIVE-evaluering.

Og tilsyn er ikke et fremmedord for tiden. Med regeringens kommende ældrereform vil man erstatte det statslige ældretilsyn og de kommunale tilsyn i ældreplejen med ét tværkommunalt tilsyn, som skal sikre, at alle tilsyn bliver gennemført på en enkelt dag om året.

I Roskilde er man lidt foran og har arbejdet med det gennem længere tid. Det skyldes både de mange uoverskuelige tilsyn, men også den måde der arbejdes med kvalitet i de nuværende tilsyn.