Ældre
Hjemmehjælp
Velfærd

Samspil med frivillige og civilsamfund bliver ”bærende værdi” i ny ældrelov

Regeringen har afsløret sidste bid af ældreloven, inden det endelige udspil præsenteres tirsdag. Tæt samspil med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund bliver bærende værdier, lyder det fra ældreminister Mette Kierkgaard (M).

29. 01. 2024 - kl. 17:05
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Tirsdag præsenterer regeringen langt om længe den ældrelov, der har været på trapperne, siden statsminister Mette Frederiksen (S) for første gang omtalte den i sin nytårstale den 1. januar 2022.

Den seneste måned er lovens elementer blevet afsløret i dryp, og i weekenden landede det sidste af slagsen, før udspillet bliver præsenteret i sin helhed på et stormøde i Fredericia: Et tættere samarbejde med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfundet skal være bærende værdier i ældreloven.

Venstres Morten Dahlin, der er minister for byer og landdistrikter, sagde søndag til TV2, at det med den nye ældrelov ville blive et krav til kommunerne, at civilsamfundet bliver inddraget i ældreplejen.

Det afkræfter Ældreministeriet imidlertid over for Danske Kommuner. Ældreministeriet fortæller, at det ikke bliver et krav, men en bærende værdi i ældreloven.