31

Regeringen vil holde fingrene fra kontrol-knappen, når der sker fejl i ældreplejen

Velfærd

Med frihed følger ansvar lød det, da regeringen tirsdag holdt stormøde om sit udspil til en ældrereform, som på flere punkter vil give kommunerne en mere fri ældrepleje. Det betyder samtidig, at folketingspolitikerne skal holde fingrene væk, mens de hjælper kommunerne med at løfte ansvaret, var et af budskaberne.

Kommunale topfolk ser gode intentioner i ældrereform, men faldgruber kan spænde ben

Velfærd

En række borgmestre og kommunale direktører ser fornuft i regeringens udspil til en ældrereform, der skal frisætte og have mennesket i fokus. Men reformen er ikke komplet og løser blandt andet ikke udfordringen med stigende forventninger, lyder det.

Kommuner får påbud i Chromebook-sag

Digitalisering
Skole

53 kommuner får påbud i sagen om brug af Chromebooks i folkeskolen. Men sagen er kun delvist afgjort, og kommunerne har nu frem til marts til at vælge én af tre løsninger.

Advokatundersøgelse placerer ansvar for jordskred hos Nordic Waste

Forurening
Miljø
Jura

Nordic Waste er ansvarlig for jordskred, fordi virksomheden ikke har overholdt sin miljøgodkendelse. Sådan lyder det i advokatundersøgelse bestilt af Randers Kommune. Kommunen vil nu politianmelde virksomheden, der selv mener, at alle miljøgodkendelser er blevet overholdt.

Med en milliard vil regeringen ændre ældreplejen radikalt og gøre op med ”30 års overstyring”

Folketinget

Tillid, selvbestemmelse og lokal forankring var ord, der gik igen, da fire af regeringens ministre tirsdag formiddag præsenterede regeringens ældreudspil. En milliard kroner ekstra i varigt løft til ældreplejen skal sikre, at tiltag som helhedspleje, faste teams og lokalplejehjem bliver til virkelighed.

Her er ældrereformens elementer

Folketinget

Regeringen har tirsdag præsenteret den længe ventede reform af ældreområdet. Danske Kommuner giver her et overblik over reformens indhold.