Forurening
Miljø
Jura

Advokatundersøgelse placerer ansvar for jordskred hos Nordic Waste

Nordic Waste er ansvarlig for jordskred, fordi virksomheden ikke har overholdt sin miljøgodkendelse. Sådan lyder det i advokatundersøgelse bestilt af Randers Kommune. Kommunen vil nu politianmelde virksomheden, der selv mener, at alle miljøgodkendelser er blevet overholdt.

Borgmester i Randers Kommune, Torben Hansen (S), præsenterede sammen med kommunaldirektør Jesper Kaas Schmidt og advokat Jacob Brandt en ny undersøgelse af forløbet omkring jordskredet ved Nordic Waste. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

30. 01. 2024 - kl. 15:48
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Jordskredet ved Nordic Waste i Randers Kommune har fyldt godt i mediebilledet, og særligt spørgsmålet om, hvem der sidder med ansvaret, har trukket overskrifter.

Randers Kommune inviterede tirsdag formiddag til pressemøde i anledning af en netop overstået advokatundersøgelse, der har kigget nærmere på kommunens og virksomhedens rolle og ansvar i forbindelse med sagen.

– Det er forståeligt, hvis mange tænker, hvordan det kunne ske. Har myndigheden, Randers Kommune, gjort, som den burde? Og hvad burde den egentlig gøre og have gjort? Der er mange spørgsmål, og det skal der være i et åbent og demokratisk samfund. Derfor har jeg sammen med kommunaldirektøren besluttet at sætte en redegørelse i gang med en ekstern advokat, som har fået frie hænder, indledte borgmester Torben Hansen (S) pressemødet, inden han fortalte, at han vil indstille til byrådet, at muligheden for at aflyse lokalplanen for området skal undersøges, så det ikke bliver muligt for grundejeren at etablere en ny virksomhed i området.