Ældre
Velfærd

Kommunale topfolk ser gode intentioner i ældrereform, men faldgruber kan spænde ben

En række borgmestre og kommunale direktører ser fornuft i regeringens udspil til en ældrereform, der skal frisætte og have mennesket i fokus. Men reformen er ikke komplet og løser blandt andet ikke udfordringen med stigende forventninger, lyder det.

Regeringen præsenterede tirsdag sin ældrereform og inviterede til stormøde om ældres velfærd. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

30. 01. 2024 - kl. 22:41
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Tirsdag landede det fulde udspil til den længe ventede ældrereform fra regeringen efter flere ugers dryp fra flere ministre.

Ældreplejen skal frisættes i langt højere grad, og relationen mellem borgere og medarbejdere skal i fokus og være bærende i ældreplejen.

Og det er tiltrængte intentioner, lyder det fra flere borgmestre og kommunale direktører, som Danske Kommuner møder på regeringens stormøde om netop ældrereformen.