Digitalisering
Skole

Kommuner får påbud i Chromebook-sag

53 kommuner får påbud i sagen om brug af Chromebooks i folkeskolen. Men sagen er kun delvist afgjort, og kommunerne har nu frem til marts til at vælge én af tre løsninger.

Foto: Colourbox

30. 01. 2024 - kl. 19:45
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

En række kommuner får nu påbud fra Datatilsynet om, at de skal bringe behandlingen af skoleelevers data i orden. Den flere år gamle Chromebook-sag er nu blevet delvist afgjort, og Datatilsynet vurderer, at der ikke er hjemmel til videregivelse af personoplysninger til Google til alle de formål, som det er tilfældet i dag, i forbindelse med brugen af Chromebooks og nærmere bestemt Google Workspace i folkeskolerne.