Ældre
Velfærd

Regeringen vil holde fingrene fra kontrol-knappen, når der sker fejl i ældreplejen

Med frihed følger ansvar lød det, da regeringen tirsdag holdt stormøde om sit udspil til en ældrereform, som på flere punkter vil give kommunerne en mere fri ældrepleje. Det betyder samtidig, at folketingspolitikerne skal holde fingrene væk, mens de hjælper kommunerne med at løfte ansvaret, var et af budskaberne.

Folketingspolitikerne skal blive bedre til at træde et skridt tilbage, når der sker fejl i ældreplejen, og lade kommunerne klare det. Sådan lød det fra statsminister Mette Frederiksen (S) på regeringens stormøde. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

30. 01. 2024 - kl. 22:52
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Det var en dag i ældreplejens tegn, der startede, da statsminister Mette Frederiksen (S) tirsdag kunne præsentere den fulde ældrereform efter lang tids venten på et plejehjem i Kolding.

Få timer senere stod hun på scenen i messecenteret i Fredericia, hvor regeringen havde inviteret til stormøde om reformen og ældres velfærd.

Knap 2.000 gæster var inviteret og talte alt fra pårørende, plejehjemsledere, medarbejdere i ældreplejen, kommunale direktører og borgmestre til partiformænd, folketingspolitikere og repræsentanter for store organisationer. Alle godt blandet ved de mange runde borde, der var stillet op til lejligheden.