Økonomiaftale

Borgmestre ambivalente over forhøjet særtilskudspulje: ”Det er fuldstændig latterligt”

Med økonomiaftalen forhøjes særtilskudspuljen til vanskeligt stillede kommuner. Flere borgmestre er tilfredse med puljen, men ser det også som en anledning til at kritisere udligningssystemet.

Flere borgmestre ser særtilskudspulje som et tegn på, at udligningssystemet ikke fungerer, som det skal. Foto: Colourbox

31. 05. 2024 - kl. 16:12
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Med økonomiaftalen er der penge på vej til særligt vanskeligt stillede kommune.

Særtilskudspuljen hæves fra 734 millioner, som den lød på i sidste aftale, til 800 millioner kroner i 2025. Derudover afsættes der også 200 millioner kroner til en lånepulje målrettet de vanskeligt stillede kommuners anlægsinvesteringer på blandt andet det borgernære og grønne område, lyder det i aftalen mellem regeringen og kommunerne.

– Der er nogle, der er mere udfordrede, end andre, det er helt åbenlyst, og dem ønsker vi at give en ekstra håndsrækning, så vi også kan få bedre muligheder for at udvikle samfundet, sagde sundheds- og indenrigsminister Sophie Løhde (V) om den forhøjede pulje, da økonomiaftalen blev præsenteret.

Lolland Kommune har i år fået et særtilskud på 210 millioner kroner, og var den af de i alt 20 kommuner, der fik tildelt tilskud, som fik langt mest.

Derfor er borgmester Holger Schou Rasmussen (S) da umiddelbart også positiv over, at der nu kommer flere penge at søge om.