Økonomiaftale

”Jeg kan godt være svær at begejstre, men man skulle da være et skarn, hvis man ikke er tilfreds med den her aftale”

Svære forhandlinger om kommunernes økonomi endte med den bedste økonomiaftale siden kommunalreformen. Det løser ikke alle problemer, understreger KL’s formand, men er et vigtigt skridt for at sikre velfærden.

Foto: Jakob Carlsen

02. 06. 2024 - kl. 13:49
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der var brede smil i Finansministeriet, da KL og regeringen fredag formiddag kunne fortælle, at de var nået til enighed om en aftale om kommunernes økonomi i 2025. Finansminister Nicolai Wammen (S) slog ud med armene og tøvede ikke med at kalde aftalen – hans sjette af slagsen – for den bedste, han havde været med til at indgå. Kort efter kunne KL’s formand Martin Damm (V) – der har hele 11 økonomiaftaler på samvittigheden – bakke op og fortælle, at aftalen, der sikrer kommunerne et løft af servicerammen på 3,4 milliarder kroner, også er den bedste, han har været med til at få på plads.

– Jeg er glad for, vi er kommet dertil, hvor der rent faktisk er mulighed for et løft af velfærden, konstaterer Martin Damm og fortsætter:

– Jeg kan godt være svær at begejstre – især når jeg er i Finansministeriet – men man skulle da være et skarn, hvis man ikke er tilfreds med den her aftale.