Klima

København når mål for klimavenlig mad før tid

Gennem en målrettet indsats er det lykkedes Københavns Kommune at reducere CO2-udledningen fra fødevareindkøb med 25 procent mere end et år før tid.

Der er skruet ned for kød og op for blandt andet bælgfrugter i de kommunale køkkener. Foto: Colourbox

03. 06. 2024 - kl. 10:34
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Hver eneste dag ryger 70.000 måltider over disken i Københavns Kommunes offentlige køkkener. Med betydelige mængder mad, er der også en betydelig klimabelastning.

Københavns Kommune besluttede med mad- og måltidsstrategien for 2020-2025, at klimabelastningen skulle nedbringes med 25 procent inden 2025, og allerede i 2023 nåede kommunen i mål, lyder det i en pressemeddelelse.

Det er sket ved at omlægge menuen, så der i stedet for kød – især okse- og lammekød – er væsentligt flere bælgfrugter, nødder og frø.

Og hvor udledningen fra fødevareindkøb i 2018 lød på cirka 124.000 tons CO2-ekvivalenter, lød det i 2023 på cirka 92.000 tons.

Den tidlige målopfyldelse glæder overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).

– Jeg er superstolt af, at vores arbejde med at nedbringe fødevarernes klimaaftryk nu har båret så meget frugt, at vi har nået vores mål før tid – det er fantastisk, siger hun i en pressemeddelelse.