Klima
Energi

Her er strømmen grønnest

Fra 10 gram til 128 gram – der er stor forskel på, hvor meget CO2, en kWh udleder i de forskellige kommuner, og forskellige årsager til, hvorfor kommunerne udleder den mængde, de gør.

04. 06. 2024 - kl. 16:04
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Danmark skal ved at omstille elproduktionen til vedvarende energikilder gøres uafhængig af fossile brændstoffer i 2050, og allerede i 2030 skal produktionen af vedvarende energi på land være firdoblet i forhold til 2021.

Landet over arbejder kommunerne med VE-projekter, men der er store forskelle kommunerne imellem, når man kigger på, hvor grønt strømforbruget er.

En ny opgørelse fra Energinet kigger nærmere på CO2-udledningen per kWh i de enkelte kommuner.

I den mest klimavenlige ende af listen ligger Lolland, hvor en KwH i 2023 i gennemsnit udledte 10 gram CO2.

Her har omstillingen af energiforsyningen været godt undervejs siden 2014, og nu produceres der så meget grøn strøm, at der ikke er plads til mere på elnettet.

– Vi har sådan set fyldt kapaciteten ud, så selvom vi gerne vil, kan vi ikke producere mere, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S).