Sundhed

KL og PLO i opråb: Det vil gå ud over de svageste patienter, hvis regionerne får mere ansvar

Skrøbelige borgere med brug for sundhedshjælp fra mere end kun sygehuset vil tabe, hvis regionerne får ansvar for et samlet sundhedsvæsen. Sådan lyder advarslen fra KL og PLO få dage før, Sundhedsstrukturkommissionen kommer med sine anbefalinger.

07. 06. 2024 - kl. 06:31
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der bliver ikke bedre sammenhæng for de skrøbeligste borgere, hvis regionerne får ansvaret for et samlet sundhedsvæsen. Det mener KL og PLO, der advarer mod at give regionerne et såkaldt kædeansvar for hele sundhedsvæsnet.

– Det lyder måske besnærende med ét samlet kædeansvar. Men ofte er det, der lyder for godt til at være sandt, rent faktisk for godt til at være sandt. De borgere, der har en masse kontakter i alle sektorer, og som et såkaldt ”end to end”-ansvar angiveligt skal hjælpe, udgør jo kun en meget lille del af hospitalernes aktivitet. Så at tro, at de nogensinde ville blive en kerneopgave for regionerne, er i mine øjne utopi, siger Sisse Marie Welling (SF), formand for KL’s sundheds- og ældreudvalg med ressortansvar for sundhed.