Transfervinduet
Navne

Ny gruppeformand efter TV2-dokumentar: Her er ugens navnenyt

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Illustration: Line Bisgaard

06. 06. 2024 - kl. 14:18
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Søndag morgen kunne Køges borgmester Marie Stærke (S) meddele TV2, at Erik Swiatek (S) havde trukket sig som gruppeformand for partiet.

Fratrædelsen kom i kølvandet på TV2-dokumentaren ’Den Sorte Svane’, hvor advokater, erhvervsfolk og rockere med skjult kamera afsløres i at samarbejde om økonomisk kriminalitet. I dokumentaren optræder også erhvervsmanden Carl Richard Christensen, der bekræfter at have medvirket til hvidvaskning.

Siden har Erik Swiatek udtalt til TV2, at han jævnligt mødes med erhvervsmanden, men har dog også afvist at skulle have gjort Carl Richard Christensen nogle tjenester, og at det blot er for at høre om synspunkter, som han også gør med andre.