Unge
Beskæftigelse

Den kommunale ungeindsats er en foreløbig succes – men der er også plads til forbedringer

En ny kortlægning af den kommunale ungeindsats viser, at de fleste kommuner er positive over implementeringen, og at den bidrager til at få flere unge i uddannelse og job. Særligt et målrettet fokus og en fælles forståelse for ungegruppen begejstrer.

Langt de fleste kommuner vurderer, at arbejdet med den kommunale ungeindsats har fået flere unge i uddannelse og job. Foto: NEXT Uddannelse København

07. 06. 2024 - kl. 15:20
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Den kommunale ungeindsats, KUI, blev etableret i 2019 og har til formål at koordinere unges samlede forløb hos kommunen på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsats.

En ny undersøgelse viser nu, at kommunerne selv ser positivt på arbejdet i den kommunale ungeindsats.

Resultaterne er fra en ny kortlægning foretaget af Carelink Gruppen på opdrag fra Fremfærd, der er et samarbejde på tværs af parterne på det kommunale arbejdsmarked om udvikling af velfærdssamfundets kerneopgaver.

– Helt overordnet vurderer langt de fleste kommuner, at arbejdet med og implementeringen af KUI har gjort en positiv forskel og har bidraget til at få flere unge i uddannelse og job, fortæller Kamille Marie Pöckel fra Carelink.