Demokrati

Er politikere inkompetente mennesker, der ikke kunne klare sig på arbejdsmarkedet? Ikke ifølge nyt forskningsprojekt.

Et VIVE-forskningsprojekt konkluderer, at de fleste danske politikere havde succesfulde karrierer, inden de gik ind i politik. Samtidig er kommunalbestyrelserne også bredt økonomisk repræsenterede.

Ifølge nyt forskningsprojekt er de danske politikere relativt dygtige mennesker, der har klaret sig godt på arbejdsmarkedet inden deres politiske karrierer. Foto: Colourbox

07. 06. 2024 - kl. 12:37
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Er danske politikere inkompetente og gået ind i politik, fordi de ikke kunne klare sig på det regulære arbejdsmarked?

Nej, politikerne klarede sig faktisk udmærket inden og havde succesfulde karrierer. Det konkluderer VIVE i et forskningsprojekt, der har undersøgt danske politikeres økonomiske baggrund.

– Den her undersøgelse tyder på, at de danske politikere er nogle relativt dygtige mennesker. Både i kommunalbestyrelserne og på Christiansborg. Det vil måske ikke overraske nogle, men andre meget, fordi man tit hører ytringer om, at politikere er nogle fjolser, der ikke kunne klare sig i et rigtigt arbejdet. Analysen viser ret tydeligt, at politikerne klarer sig godt også inden politik, fortæller Rasmus Tue Pedersen, der står bag forskningsprojektet, som han har lavet sammen med Jens Olav Dahlgaard fra CBS.