Forebyggelse
Social
Børn

Ny tilgang opsnapper vold mellem nybagte forældre

Et ekstra sæt spørgsmål til sundhedsplejerskernes besøg hos nybagte familier kan hjælpe med at opsnappe vold og voldsomme konflikter hos nybagte forældre og sende dem videre i relevante forløb. I Hvidovre har de kun gode erfaringer med tilgangen.

Foto: Colourbox

07. 06. 2024 - kl. 15:16
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Når sundhedsplejerskerne i Helsingør, Høje-Taastrup, Glostrup, Albertslund og Hvidovre tager på besøg hos nybagte forældre to måneder efter fødslen, og når barnet er 8-10 måneder gammelt, har de det seneste års tid haft et ekstra sæt spørgsmål med på blokken.

Har der været voldsomme skænderier i familien efter fødslen? Måske endda vold?

Kommunerne er nemlig med i Mary Fondens projekt ’Sammen uden vold - Småbørnsforældre’, der er udviklet for at finde frem til par, der er udsat for vold, og tilbyde dem hjælp til at komme ud af det.

En tidligere undersøgelse blandt kvinder på krisecentre har vist, at en femtedel af kvinderne oplevede, at volden eskalerede efter graviditeten.

Tidligere fandt sundhedsplejerskerne ikke ret mange tilfælde af vold på deres hjemmebesøg. Men ifølge Mary Fonden skyldtes det blandt andet, at der ikke blev spurgt ind til det.

Det gør der nu i blandt andet Hvidovre.

– Tidligere er snakken måske faldet på, at mor eller far havde det skidt, fordi de oplevede vold fra en partner, når vi screenede dem for efterfødselsreaktioner, men ikke så ofte som man kunne forvente, når vi ser på, hvor mange mennesker i Danmark, der er udsat for partnervold. Det stemte ikke overens med det billede, vi så, når vi kom på hjemmebesøg, siger ledende sundhedsplejerske i Hvidovre Kommune Ellen Bonde-Pedersen.