Rekruttering
Ældre

VIVE-rapport peger på barrierer for fuldtid i ældreplejen

I en ny rapport afdækker VIVE de barrierer, der holder SOSU-medarbejdere i ældreplejen fra at arbejde på fuldtid. KL og de faglige organisationer har allerede iværksat et projekt, der skal få flere op i tid, og det er den rette vej at gå, lyder det fra Michael Ziegler (K), formand for KL’s løn- og personaleudvalg. Nu skal speederen i bund.

10. 06. 2024 - kl. 17:37
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Der mangler hænder i ældreplejen, hvis den skal kunne følge med den demografiske udvikling, hvor flere bliver ældre, og flere af de ældre bliver mere plejekrævende. En fremskrivning fra Finansministeriet viser, at vi i 2035 vil mangle et sted mellem 15.000 og 27.000 SOSU-medarbejdere i den offentlige velfærd.

Flere tiltag er sat i værk for at få flere til at vælge en social- og sundhedsuddannelse, ligesom der er gennemført tiltag, der skal gøre det lettere at rekruttere udenlandsk arbejdskraft.

Et andet håndtag, der kan skrues på, er at gøre nogle af de mange deltidshænder i ældreplejen til fuldtidshænder. I dag er blot 15 procent af social- og sundhedsmedarbejderne i ældreplejen ansat på fuldtid, og den gennemsnitlige arbejdstid for social- og sundhedsmedarbejdere ansat på deltid i kommunerne ligger på 30 timer om ugen, viser tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor.

Spørger man Michael Ziegler (K), formand for KL’s løn- og personaleudvalg, er der brug for at tage fat over hele linjen, hvis der skal sikres hænder nok i fremtidens ældrepleje.

– Vi kommer til at mangle hænderne, så vi bliver nødt til at spille på alle tangenter, hvis vi skal fastholde det niveau, vi har i dag, og levere den ældrepleje, som borgerne med rette kan forvente af os, siger han og fortsætter: