Sundhed
Ældre

Borgmestre savner borgernærhed i kommissions anbefalinger

Borgmestre har svært ved at se, hvordan det borgernære sundhedsvæsen skal styrkes, hvis store dele af ældreområdet fjernes fra kommunerne, som to ud af tre af sundhedsstrukturkommissionens modeller for fremtidens sundhedsvæsen foreslår.

Foto: Pressefotos / Martin Pedersen

11. 06. 2024 - kl. 21:20
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk & Martin Pedersen, marp@kl.dk

Sundhedsstrukturkommissionen kunne tirsdag præsentere sine anbefalinger til, hvordan man kan skabe større sammenhæng og lighed i sundhedsvæsenet.

Kommissionen har blandt andet fremlagt tre modeller for en ændret struktur. I to af modellerne er der en større samling af ansvaret for sundheds- og ældreområdet under én myndighed. Hvor opgaverne i dag er fordelt mellem kommuner og regioner, skal det politiske ansvar i stedet enten forankres under 8-10 nye sundheds- og omsorgsregioner eller på nationalt niveau uden decentral ledelse af sundhedsvæsnet. Her mister kommunerne store dele af ældreområdet.

Den tredje model minder om sundhedsvæsnets opbygning i dag med mulighed for at reducere antallet af regioner og en mindre samling af sundheds- og ældreområdet.

Kommissionen vil med anbefalingerne skabe mere lighed og mindre silotænkning.