Digitalisering
KL
Skole

Chromebooksagen nærmer sig en afslutning

KL har for nylig sendt et brev til Datatilsynet, som redegør for en løsning, der betyder, at Google vil afstå fra at behandle personoplysninger. Dermed forventer KL at efterleve påbud om Chromebooks inden fristen.

Foto: Unsplash

11. 06. 2024 - kl. 18:19
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Sagen om kommunernes brug af Chromebooks og Google Workspace for Education i folkeskolerne og deres indsamling af elevernes data, der tog sin begyndelse i Helsingør Kommune, hvor en far i 2019 meldte kommunen til Datatilsynet, har ulmet længe.

I januar 2024 besluttede Datatilsynet at give de 52 kommuner, der bruger Google Workspace for Education, påbud om at bringe databehandlingen i overensstemmelse med reglerne. Sammen med påbuddet kom tilsynet med tre mulige løsninger: