Sundhedsstruktur
Sundhed
KL

KL hælder modeller for sundhed ned ad brættet

Sisse Marie Welling (SF), formand for KL’s sundheds- og ældreudvalg med ressortansvar for sundhedsområdet, ser gode takter i sundhedsstrukturkommissionens tværgående anbefalinger. Men modellerne for fremtidens sundhedsvæsen er kommunalreformer ad bagvejen, og der er ikke brug for mere centralisering, siger hun.

Foto: Københavns Kommune

11. 06. 2024 - kl. 18:29
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

I knap halvandet år har Sundhedsstrukturkommissionen brygget på de anbefalinger, der tirsdag blev præsenteret på et pressemøde. Og de seneste måneder har sundhedsdebatten fyldt i medierne. Nu er katten ude af sækken, og det glæder Sisse Marie Welling (SF), formand for KL’s sundheds- og ældreudvalg med ressortansvar for sundhedsområdet.

– Jeg er glad for, at de er kommet med deres anbefalinger. Dem har vi ventet længe på – både i kommunerne, i almen praksis og på hospitalerne – og det er rart at få det ud i det åbne, hvad det er, vi diskuterer, i stedet for at have det i det skjulte, siger hun.

Kommissionens arbejde er blevet til godt 600 sider med seks tværgående anbefalinger og tre modeller for sundhedsvæsenets fremtidige struktur, der alle er vidt forskellige og markant anderledes end den struktur, vi har i dag.

– Grundlæggende er jeg glad for, at de er kommet med seks tværgående anbefalinger, som jeg synes, vi alle sammen skylder hinanden at kigge nærmere på. Og jeg glæder mig til også at dykke lidt mere ned i de modeller, de er kommet med, siger Sisse Marie Welling.