Sundhedsstruktur
Sundhed

Kommunale opgaver sat i spil i anbefalinger fra Sundhedsstrukturkommissionen

Sundhedsstrukturkommissionen præsenterede tirsdag sine anbefalinger. I to af tre modeller bliver kommunerne frataget store dele af sundheds- og ældreområdet. Sundhedsminister Sophie Løhde (V) er klar til at se på, om nogle opgaver skal flyttes, men har svært ved at se, at kommunerne ikke længere skal have ansvar for plejehjem, madservice og borgernære opgaver på ældreområdet.

Formand for Sundhedsstrukturkommissionen Jesper Fisker præsenterer kommissionens anbefalinger. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

11. 06. 2024 - kl. 20:52
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Danmark har et godt sundhedsvæsen, men det er ikke gearet til fremtiden.

Sådan lød det indledningsvist fra Jesper Fisker, formand for Sundhedsstrukturkommissionen, der tirsdag fremlagde sine anbefalinger på et pressemøde.

De består af tre modeller for en ny forvaltningsstruktur og seks anbefalinger til en ny organisering af sundhedsvæsenet. Sidstnævnte bør følges uanset hvilken struktur, politikerne i sidste ende vælger for sundhedsvæsenet, lyder det.