Børn
Skole
Dagtilbud

Trods kritik: Kommuner har gode erfaringer med at sende børn i førskole-SFO

I Egedal og Kolding bliver børnehavebørn sendt i førskole-SFO i foråret, før de skal starte på skolen. Og selvom det skaber et skifte for børnene, som møder kritik, er erfaringen, at man med et stærkt samarbejde mellem skoler og dagtilbud kan lave glidende overgange, børnene trives i, og som har positive effekter.

12. 06. 2024 - kl. 14:34
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

60 procent af landets børn går lige nu i førskole-SFO og har gjort det siden 1. april eller 1. maj. Men det er der delte meninger om, at de gør.

I slutningen af sidste år anbefalede Rådet for Børns Læring at afskaffe førskole-SFO, fordi det fører til for mange overgange for børnene fra først børnehave til før-SFO til børnehaveklasse og siden til 1. klasse.

Andre steder er det kaldt en spareøvelse, fordi der ikke er samme krav til normering i før-SFO som i en børnehave.

Men hos KL og blandt kommunerne er der flere gode eksempler på, hvordan ordningen kan føre noget godt med sig.