Byggeri
Folketinget

Borgmester advarer: Udløb af særlov risikerer at sætte en stopper for flere almene boliger

Ved udgangen af måneden udløber en særlov, der gør det muligt at bruge flere penge på byggeriet af almene boliger, end loven om almene boliger egentlig tilskriver. Bliver beløbet ikke hævet permanent, kan det snart blive meget svært at opføre almene boliger. Sådan lyder det fra teknik- og miljøborgmester i København Line Barfod (EL).

Foto: Københavns Kommune

13. 06. 2024 - kl. 19:04
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Stigende priser på alt fra jern og stål til træ og betonelementer har udfordret byggebranchen de seneste år. I København betyder det blandt andet, at byggeriet af almene boliger i disse år står i stampe. I 2022 og 2023 er blot 201 og 226 almene boliger taget i brug, og forventningen til 2024 ligger på blot 361 nye almene boliger.

Det rækker ikke til at dække de behov, der er i København, og nu blinker endnu en lampe rødt. For ved udgangen af juni udløber en særlov, der siden efteråret 2022 har givet kommunerne bemyndigelse til at gå 20 procent over det maksimumbeløb, som almene boligprojekter som følge af loven om almene boliger skal holde sig indenfor.