Lokaldemokrati
Demokrati

Spytklatter, stenkast og skældsord: Hvor meget skal politikerne egentlig finde sig i?

Det truer vores demokrati, når borgmestre udsættes for trusler, hærværk og skældsord. Men vi er selv med til at fodre de algoritmer, der lader grimme kommentarer og hadefulde ytringer få stor opmærksomhed på de sociale medier.

Foto: Line Oxholm

15. 06. 2024 - kl. 16:12
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Kælling, feltmadras, trunte. Det er blot nogle af de ting, borgmestre skal finde sig i at blive kaldt på sociale medier, i telefonen og ansigt til ansigt.

Det fortalte Birgit S. Hansen (S), borgmester i Frederikshavn, og Pernille Beckmann (V), borgmester i Greve, da spørgsmålet om, hvor meget politikerne egentlig skal finde sig i, blev debatteret på Folkemødet fredag.

– Jeg har oplevet det meste. Jeg er blevet spyttet på, efter minkerhvervet blev nedlagt, jeg er blevet kaldt feltmadras og klamme kælling i telefonen, og jeg har fået tre dødstrusler, hvoraf den seneste var så barsk, at anklagemyndigheden valgte at rejse tiltale, fortalte Birgit S. Hansen og fortsatte:

– Så er der nogle, der siger, at når man stikker næsen frem, så får man nogle over den.