Skole
Mistrivsel

Norddjurs sætter tidligt ind for at komme skolevægring til livs

Med indsatsen ”På forkant med fravær” har Norddjurs øget trivslen markant for en gruppe unge for at forebygge fravær og skolevægring.

Norddjurs Kommune har fået god respons ovenpå en indsats, der skal gøre op med skolevægring og bekymrende fravær hos børn og unge i folkeskolen. Foto: Colourbox

17. 06. 2024 - kl. 14:21
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I Norddjurs Kommune har en særlig indsats øget trivslen markant hos en gruppe unge. Unge, der var i risiko for at skubbe skolen fra sig og ende med højt og bekymrende fravær.

”På forkant med fravær” hedder indsatsen, og den er et tilbud til elever med begyndende skolefravær eller modstand mod at komme i skole – såkaldt skolevægring, der kan betyde, at elever ikke kommer i skole i flere måneder eller sågar år.

Projektet blev lukket 1. maj, hvor det i stedet overgik til den normale drift. Kommunalbestyrelsen har bevilget 650.000 kroner til, at indsatsen kan fortsætte året ud. Projektet har været udbredt i hele kommunen siden 2022, efter en toårig forsøgsordning på en enkelt skole.