Borgerinddragelse
Lokaldemokrati

Frederikshavn Kommune vil med et spørgeskema undersøge hovedbyens identitet

Frederikshavn Kommune sender et spørgeskema ud til en lang række borgere for at undersøge frederikshavnernes identitet.

Spørgeskemaundersøgelsen blandt frederikshavnerne sker ifølge borgmester Birgit S. Hansen (S) i respekt for de forskelligheder, der er internt i kommunen. Foto: Linda Suhr / Frederikshavn Kommune

18. 06. 2024 - kl. 15:47
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I disse dage tikker der en bestemt slags post ind i alle frederikshavnernes digitale postkasse.

Kommunen har nemlig udarbejdet et spørgeskema, der skal undersøge, hvad Frederikshavns identitet og kendetegn er samt hvem frederikshavnerne selv synes, de er.

Udsendelsen af spørgeskemaet har en kort historisk baggrund.

Frederikshavn Kommune blev i 2007 sammenlagt af tre kommuner: Skagen, Frederikshavn og Sæby. Samtidig har kommunen også et større opland med en masse mindre byer.

– I starten handlede det om harmonisering og rationalet var at gøre tingene ens i hele kommunen. Men det kom til at låse nogle energier. I de seneste år har vi arbejdet med, hvad Skagens identitet er. Hvad for nogle lokale kræfter og foreninger der er, fortæller borgmester Birgit S. Hansen (S).