Ældre

Træningsapp hjælper borgere og frigør ressourcer i hjemmeplejen

Jammerbugt Kommune indførte i 2022 digitalt støttet træning i hjemmeplejen. På et år lykkedes det 72 procent af borgerne, der deltog i træningen, at reducere eller fastholde deres behov for hjælp. Det har frigivet en masse ressourcer i hjemmeplejen til glæde for centerchef Henrik Ravn. I en tid, hvor rekrutteringsudfordringer og den demografiske udvikling presser hjemmeplejen, er det en brik i det store puslespil, siger han.

Foto: Colourbox

18. 06. 2024 - kl. 20:53
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Jammerbugt Kommune tog i 2022 et nyt digitalt værktøj i brug i hjemmeplejen. En app-baseret digitalt støttet træningsindsats, DigiRehab, der med en kommunalt ansat træner bag skærmen hjælper borgerne med at styrke kroppen og genvinde mobiliteten.

I løbet af det første år modtog 122 borgere i kommunen træning efter den nye metode, og effekten er tydelig.

Ifølge Jammerbugt Kommunes chef for sundhed og velvære, Henrik Ravn, formåede 72 procent af de borgere, der gennemførte træningen, at reducere eller fastholde deres behov for hjælp fra hjemmeplejen.

– Vi er altid meget opmærksomme på, hvilke løsninger der findes, og hvilke nye tiltag der kommer, og vi kunne se på andre kommuners erfaringer, at det her virkede. Programmet er med til at øge mobiliteten og muligheden for, at borgerne kan klare nogle opgaver på egen hånd, som de ellers ville få hjælp til, fortæller han.