Forsyning
Økonomi

15 år gammel sag gravet frem af dybet: Kommunerne har klaget, men tvinges til at betale

En 15 år gammel overførsel fra et affaldsselskab til fire ejerkommuner var ikke tilbagebetaling af et lån, men en udlodning, mener Forsyningstilsynet. De fire kommuner er uenige og har klaget over afgørelsen. Men selvom klagen endnu ikke er behandlet, tvinges kommunerne nu til at aflevere millioner til staten i modregning på bloktilskuddet. Et mærkværdigt sagsforløb, lyder det fra både borgmestre og KL.

19. 06. 2024 - kl. 20:43
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Fire kommuner er kommet i lidt af en klemme.

Selv mener de, der var tale om tilbagebetaling af et lån fra det fælleskommunale affaldsselskab I/S Fasan, da der i 2009 blev ført omkring 77 millioner kroner tilbage til ejerkommunerne Faxe, Næstved, Ringsted og Vordingborg i forbindelse med, at selskabet skulle sammenlægges i et andet affaldsselskab.

Forsyningstilsynet, der 15 år senere har valgt at dykke ned i overførslerne, mener derimod, at det, kommunerne kalder et lån, i virkeligheden var indskudskapital, og at der med overførslerne til kommunerne dermed var tale om en udlodning, som skal modregnes på bloktilskuddet, fordi forsyningsselskaber skal hvile i sig selv.

Den 19. april traf tilsynet afgørelse i sagen. Udlodningen skal modregnes på en af to måder. Enten deponerer kommunerne 60 procent af det udloddede beløb og afleverer 40 procent på bloktilskuddet, eller også lader de være med at deponere og afleverer i stedet 60 procent af beløbet på bloktilskuddet. Det skal kommunerne tage stilling til senest torsdag.

Det selvom kommunerne har anket afgørelsen, og sagen lige nu ligger hos Energiklagenævnet.

– Jeg synes, det er helt uhørt, lyder det fra borgmester i Næstved Kommune Carsten Rasmussen (S).