Danske skoleelever er dygtige kreative tænkere
Den seneste PISA-undersøgelse kiggede for første gang på elevernes evne til at tænke kreativt, og de danske skoleelever er godt med. Det glæder børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), der også er godt tilfreds med, at de danske elevers testresultater i mindre grad end i andre lande afhænger af, hvilken skole og elevsammensætning de kommer fra.
De danske skoleelever klarer sig dårligere i dansk og matematik end tidligere. Sådan lød konklusionen efter den seneste PISA-undersøgelse, der hvert tredje år undersøger 15-årige skoleelevers faglige niveau på tværs af en lang række lande. Selvom de danske skoleelever er gået tilbage, ligger Danmark stadig højt i rangeringen. I læsning på en 15. plads, i matematik på en 13. plads og i naturfag på en 20. plads ud af 81 deltagende lande
Men i den seneste undersøgelse har PISA også for første – og efter planen også sidste – gang kigget på et nyt parameter, og her er de danske skoleelever endnu bedre med.
Det handler om elevernes evne til at tænke kreativt. Eleverne har i testen for eksempel skullet skrive dialoger til tegneserier, finde på forskellige titler til et billede, lave originale plakater og finde på nye løsninger, der kan få flere bilister til at vælge samkørsel for at mindske forureningen.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her