Kommunal administration på skrump

I 2023 faldt kommunernes udgifter til administration markant, viser nøgletal fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed. Høje administrationsudgifter under coronapandemien kan være en del af forklaringen.

20. 06. 2024 - kl. 15:38
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Administrationen i det offentlige skal være mindre, end den er i dag. Både i stat, regioner og kommuner.

Frem mod 2030 skal regioner og kommuner spare tre milliarder kroner. For kommunernes vedkommende betyder det, at de i år skal slanke administrationen med 700 millioner kroner og i 2025 med 200 millioner kroner. Det indgår som en del af de seneste økonomiaftaler.

Nye nøgletal for Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed viser, at kommunerne allerede i 2023 formåede at nedbringe udgifterne til administration og ledelse med 700 millioner kroner – altså samme beløb, som de er blevet pålagt at finde i år. Kigger man på besparelsen per indbygger, lyder den på 1,9 procent.

En del af forklaringen kan ifølge benchmarkingenheden være, at der i 2021 og 2022 skete en stor stigning i kommunernes administrationsudgifter som følge af kommunernes håndtering af coronapandemien, og at udgangspunktet for besparelsen i 2023 derfor har været et relativt højt administrationsniveau i kommunerne.