Forsyning
Energi

Solrød vil undersøge muligt salg af biogasanlæg

Hvilke muligheder har Solrød Kommune for at sælge Solrød Biogas eller for at trække overskudsbetaling ud af selskabet? Og hvor mange penge er der at hente ved et eventuelt salg? Det skal en undersøgelse nu afdække.

Foto: Solrød Biogas

20. 06. 2024 - kl. 15:43
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Solrød Kommune vil undersøge mulighederne for at sælge Solrød Biogas, der leverer grøn energi og varme til tusindvis af husstande i kommunen.

Da selskabet blev stiftet i 2014, var det planen, at private virksomheder skulle ind som medejere af selskabet, men det er aldrig blevet til noget, og i dag er det Solrød Kommune alene, der ejer selskabet.

Men det kan ændre sig.

På det seneste byrådsmøde blev byrådet i hvert fald enige om Liberal Alliances forslag om at undersøge mulighederne for at sælge selskabet eller for alternativt at trække overskudsbetaling fra selskabet til kommunen gennem udlodninger.

– Det handler ikke kun om pengene, siger borgmester Emil Blücher (LA).

– Nu har vi haft Solrød Biogas i en række år, og det er landet et andet sted, end man havde tænkt til at starte med. Oprindeligt var det meningen, at nogle af vores private samarbejdspartnere skulle være medejere i selskabet, men der endte vi aldrig. Og siden er der sket meget i forhold til hele biogasbranchen. Staten ønsker at bruge biogas til tung industri, til skibe og deslige, og hvis borgernes penge skal være låst i et selskab, der i mindre grad kommer borgerne i Solrød Kommune direkte til gavn, så kommer vi længere og længere væk fra, at det er en kommunal kerneopgave at drive et biogasanlæg, fortsætter han.