Sundhed
Unge

Borgmester vil aflive myte om ufarlige opioider efter ny rapport om Københavns unge

I en ny rapport på opdrag fra Københavns Kommune kommer Kriminologisk Observatorium med en række anbefalinger til at begrænse unges brug af illegale opioider. Rapporten bekymrer sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF), som er fastsat på at aflive en myte blandt unge om, at stofferne ikke er specielt farlige.

Sisse Marie Welling (SF), sundheds- og omsorgsborgmester i København, er bekymret over unge københavneres brug af opioider. Foto: Københavns Kommune

21. 06. 2024 - kl. 13:03
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I april udkom en ny rapport fra landets tre retsmedicinske institutter, hvor de slog fast, at opioider er det farligste rusmiddel i Danmark.

Flere kommuner har de seneste år oplevet en stigning i forbruget og misbruget af opioider særligt hos unge.

I starten af juni kom Kriminologisk Observatorium på Københavns Universitet med en ny rapport, der blandt andet indeholder en målgruppeanalyse af unges brug af opioider og benzodiazepiner, som er medicin mod angst og søvnforstyrrelser, i København.

Rapporten bygger på en større undersøgelse blandt unge i hovedstaden og er gennemført på opdrag fra Københavns Kommunes sundheds- og omsorgsforvaltning.