Teknik
Klima

Forskere efterspørger klar ansvarsfordeling til kriser – mange danskere regner nemlig med at blive reddet af myndigheder

To katastrofeforskere fra Københavns Professionshøjskole mener, at der er brug for en klar ansvarsfordeling og et stærkt samarbejde mellem borgere og myndigheder, når kriserne rammer. Forskning viser nemlig, at mange danskere sætter deres lid til myndighederne.

To katastrofeforskere efterlyser, at myndighederne melder klart ud, hvilke opgaver borgerne selv skal løse, hvis en krise rammer. Foto: Københavns Professionshøjskole

21. 06. 2024 - kl. 12:57
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Danmark bliver i højere og højere grad ramt af voldsomme klimahændelser. Vi har set det i efteråret og over vinteren, hvor voldsomt regnvejr har sat kommuner, borgere og beredskab under pres.

Når stormflod, strømnedbrud og andre kriser kommer til at ramme danskerne, kan det dog se ud til, at vi i meget høj grad regner med, at kommunen eller beredskabet kommer og redder dagen.

Det viser et nyt forskningsprojekt for EU Horizon 2020 Research and Innovation Programme, projektet LINKS, hvor de danske projektdeltagere har haft fokus på risikoen for skybrud og muligheden for at styrke kommunikationen under og efter kriser og beredskabshændelser.