Udsatte børn og unge
Udsatte

Kommuner har succes med fællesskaber for hjemløse unge

Fem kommuner har i et samarbejde med Hjem til Alle Alliancen og Veluxfonden udforsket, hvordan fællesskabsindsatser kan hjælpe unge på kanten af eller i hjemløshed. I Aarhus og Faaborg-Midtfyn er man begejstret over erfaringerne.

Fællesskabsindsatser kan være et rigtig godt tillæg til Housing First i hjemløseindsatsen, lyder det fra Aarhus-direktør. Foto: Colourbox

21. 06. 2024 - kl. 12:56
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Med hjemløsereformens ikrafttræden sidste efterår blev Housing First-tilgangen for alvor sat i gang i kommunerne, der siden har været i gang med at omstille hjemløseindsatsen, så borgerne først og fremmest får en bolig med sideløbende social støtte.

Mange hjemløse er i knaphed på relationer og netværk. Det gælder ikke mindst de unge.

Siden 2020 har fem kommuner, Aarhus, Faaborg-Midtfyn, Aalborg, Roskilde og København, i samarbejde med Hjem til Alle Alliancen og med støtte fra Veluxfonden derfor gennem projekter udforsket, hvordan fællesskabsindsatser kan understøtte indsatsen for unge på kanten af eller i hjemløshed – og siden altså også i tilknytning til Housing First-indsatsen. Det sker eksempelvis med en fællesskabsvært, som skal sørge for at arrangementer afvikles, og at relationerne langsomt kan blomstre.