Miljø
Klima

Aftale om grøn trepart giver kommuner stort ansvar for at omlægge arealer

Det danske landskab står over for store forandringer, efter regeringen og parterne i den grønne trepart er blevet enige om en aftale, der nedlægger landbrug, udtager lavbundsjord, rejser skov og forbedrer vandmiljøet. Kommunerne får en central rolle i at omlægge landets arealer.

Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

24. 06. 2024 - kl. 22:44
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Rummet var fuldt af store ord som ”verdenshistorie” og løfter til ufødte børnebørn om langsigtede effekter, da regeringen og parterne i grøn trepart mandag aften præsenterede ”Aftale om et grønt Danmark”.

Med ved bordet har KL, regeringen, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Metal, Dansk Industri, Fødevareforbundet NNF og Landbrug & Fødevarer siddet, og KL’s formand Martin Damm (V) er da også fuld af lovprisende ord om aftalen.