Beskæftigelse
Arbejdsmarked

Ekspertgruppe anbefaler stor regelforenkling i beskæftigelsesindsatsen og at lukke jobcentre

Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats anbefaler at fjerne lovkravet om, at kommuner skal have et jobcenter, så det bliver muligt lokalt at tilrettelægge den aktive beskæftigelsesindsats. Samtidig bør antallet af målgrupper og regler skæres ned.

Ved at fjerne lovkravet om jobcentre, giver man kommunerne bedre mulighed for en helhedsorienteret og individuel indsats, lød det fra professor Claus Thustrup Kreiner, formand for ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats. Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

24. 06. 2024 - kl. 16:32
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Fra 13 til fem målgrupper. Væk med jobcentrene og en alenlang række af komplekse og unødvendige regler. Det skal gøre beskæftigelsesindsatsen i Danmark mere enkel, gennemsigtig og præget af mere tilfredshed blandt borgerne.

Sådan lyder nogle af anbefalingerne fra den regeringsnedsatte ekspertgruppe for fremtidens beskæftigelsesindsats, som mandag blev præsenteret i sin endelige form.

Ekspertgruppen blev nedsat i maj sidste år. Kommissoriet for ekspertgruppen har blandt andet taget udgangspunkt i, at regeringen vi spare tre milliarder på beskæftigelsesområdet i 2030.

I opdraget til ekspertgruppen lød det derudover også, at jobcentrene skal nedlægges, kommunerne skal sættes fri af statslige proceskrav, a-kasser og private leverandører skal spille en større rolle, og de mest udsatte skal flyttes ud af beskæftigelsessystemet.