Beskæftigelse
Arbejdsmarked

KL glæder sig over eksperters anbefalinger til beskæftigelse – men milliardbesparelse står stadig i vejen for succes

Der er mange gode takter i ekspertgruppens anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats, mener KL. Men besparelsen på tre milliarder kroner vil gå ud over borgerne, lyder advarslen.

Foto: Odense Kommune

24. 06. 2024 - kl. 15:55
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der skal være færre regler og krav, bedre plads til individuelle indsatser og mulighed for, at kommunerne frit kan vælge, hvordan de vil organisere beskæftigelsesindsatsen. Sådan lyder nogle af ekspertgruppens anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats. Og dem er der meget godt i, mener Peter Rahbæk Juel (S), formand for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg.

– Hvis man ser bort fra det forhold, at regeringen har bundet ekspertgruppen på, at de skal finde besparelser for tre milliarder kroner, så synes jeg, at det indholdsmæssige er et godt reelt bud på, hvordan man kan forenkle beskæftigelsessystemet til det bedre. De lægger op til at skabe et nyt og mere enkelt beskæftigelsessystem med større frihedsgrader for eksempel til kommunerne, så vi ikke skal løbe spidsrod mellem proceskrav og en uoverskuelig mængde lovkrav. Det er værd at kvittere for, siger han.