Klima
EU

Kommuner og regioner har søgt om 126 EU-millioner til klimahandling

27 kommuner og de fem regioner har i klimapartnerskabet LIFE ACT søgt om 126 millioner kroner fra EU. Nu er ansøgningen et skridt tættere på at blive godkendt.

Hvis ansøgningen godkendes skal EU-millioner bruges på at sætte fart på implementeringen af kommunernes klimahandlingsplaner. Foto: Colourbox

24. 06. 2024 - kl. 10:46
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Landets fem regioner har sammen med 27 kommuner i klimapartnerskabet LIFE ACT søgt EU om 126 millioner kroner til klimahandling i hele landet. Det skriver partnerskabet i en pressemeddelelse.

Projektet er nu kommet gennem et vigtigt nåleøje i Europa-kommissionen, der har færdiggjort sin første vurdering af ansøgningen. Her blev partnerskabet godkendt til at fortsætte i kampen om EU-millionerne.

– Det endelige svar kommer senere på året, og intet er sikkert før da. Men vi har fået en flot evaluering, og den indledende godkendelse er en stor milepæl. Det betyder, at vi er blandt nogle ganske få europæiske projekter, der lever op til kravene i LIFE-programmet, siger Kim Kofod, udviklingsdirektør i Region Midtjylland og formand for styregruppen i LIFE ACT, i pressemeddelelsen.