Navne

Holstebro skal have ny borgmester i 2026

H.C. Østerby (S) genopstiller ikke til næste kommunalvalg og siger dermed også farvel til borgmesterposten i 2026.

H.C. Østerby (S) ser positivt tilbage på de mange år, han har siddet som borgmester i Holstebro Kommune. Foto: Holstebro Kommune

26. 06. 2024 - kl. 15:57
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Når de nye kommunalbestyrelser tiltræder den 1. januar 2026, er det allerede nu sikkert, at det ikke længere er H.C. Østerby (S), der er borgmester i Holstebro Kommune.

Han har nemlig besluttet at takke af efter at have haft borgmesterkæden siden 2010 og genopstiller ikke til kommunalvalget i 2025.

– Det skyldes i høj grad min dåbsattest. Jeg fylder 70  år lige efter valget. Det er ikke fordi, jeg ikke er i fysisk god form, men det er mange timer, man arbejder. Det er verdens bedste job, og jeg har stadig lyst til det, men der er også noget, der hedder realisme. Så det har været længere tids tanker, der nu er omsat, siger H.C. Østerby.