Transfervinduet
Navne

Borgmester genopstiller ikke og en række nye direktører: Her er ugens navnenyt

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Illustration: Line Bisgaard

27. 06. 2024 - kl. 14:27
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Ugens kommunale navneoverblik starter i denne uge med en afgående borgmester.

I Holstebro har H.C. Østerby (S) nemlig besluttet, at han ikke vil genopstille til kommunalvalget i 2025, og det betyder altså, at han i 2026 takker af på posten, som han har bestridt siden 2010.

– Det skyldes i høj grad min dåbsattest. Jeg fylder 70 år lige efter valget. Det er ikke fordi, jeg ikke er i fysisk god form, men det er mange timer, man arbejder. Det er verdens bedste job, og jeg har stadig lyst til det, men der er også noget, der hedder realisme. Så det har været længere tids tanker, der nu er omsat, sagde H.C. Østerby til Danske Kommuner ovenpå udmeldingen om, at han ikke vil fortsætte.

Han fortsætter perioden ud og har orienteret den lokale partiforening om sin beslutning.