Ældre
Hjemmehjælp

Nu får kommunerne penge til faste teams

Med ældrereformen blev det besluttet, at kommunernes hjemmepleje fremover skal organiseres i faste teams. Nu får de penge fra staten til at implementere ordningen.

Foto: Colourbox

27. 06. 2024 - kl. 16:06
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

376,1 millioner kroner. Så mange penge bliver nu sendt ud til kommunerne som et direkte tilskud til at omstille hjemmeplejen til faste teams, der er en del af den store ældrereform, der blev præsenteret tidligere på året.

Med en helhedsorienteret tilgang til plejeopgaven er det ønsket, at færre medarbejdere skal ind og ud af borgernes hjem, og det kan små, faste teams hjælpe på vej.

Nu får kommunerne hjælp til omstillingen. Midlerne kan anvendes allerede fra i år og frem til 2027 og er blevet fordelt ud fra den demografiske sammensætning i de forskellige kommuner, så tilskuddet passer til antallet af ældre.

Mindst får dermed de små ø-kommuner. Fanø Kommune får eksempelvis 229.000 kroner. Mest får København med mere end 20 millioner kroner.

Ældreminister Mette Kierkgaard (M) fortæller, at tilskuddet kommer, fordi regeringen og aftalepartierne ønsker, at kommunerne hurtigt kommer i mål med omstillingen.