Økonomiaftale

Kommunerne skal spare på administration, men analyse viser, at flere statslige krav har modsat effekt

Mere og mere statslig regulering stiller også flere og flere administrative krav til kommunerne. Analyse viser, at alene syv eksempler på statslig regulering har medført knap 500 ekstra administrative medarbejdere i kommunerne.

05. 05. 2024 - kl. 21:25
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Minimumsnormeringer, kvalitetstilsyn, MitID og Databeskyttelsesloven er blot en håndfuld eksempler på nogle af de statslige krav, der siden 2017 er blevet indført, og som påvirker kommunerne.

En ny analyse, som er lavet af Implement for KL, viser, at syv eksempler på statslig regulering alene har medført cirka 470 ekstra administrative medarbejdere i kommunerne. Det svarer til, at kommunerne har fået ekstra administrative udgifter for cirka 235 millioner kroner. Det på trods af, at kommunerne og regionerne af regeringen er blevet pålagt at spare i alt tre milliarder kroner. Foreløbig skal kommunerne spare 700 millioner kroner i år.