Økonomiaftale

Vilde tal afslører: Statens administration er vokset lige så meget som den kommunale velfærd på seks år

Hver gang, kommunerne har brugt en krone på velfærd siden 2017, har Folketinget postet en krone i statslig administration, viser nye tal. Det får KL til at råbe op og kræve en stopper for udviklingen. Finansminister Nicolai Wammen (S) får også fem gode råd til hvordan ved mandagens sættemøde i økonomiforhandlingerne.

Foto: Jakob Carlsen

05. 05. 2024 - kl. 21:27
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det var lige før, KL’s formand Martin Damm (V) selv fandt lommeregneren frem for at regne efter, da han så tallene første gang. For KL-formanden spærrede øjnene noget op over det, han kalder ”vilde” tal. Så vilde, at han var i tvivl, om de var rigtige.

Det er de, og de vilde tal dækker over et svar fra Finansministeriet til Folketinget, der viser, at skiftende regeringer og Folketinget siden 2017 har blåstemplet at bruge 11,2 milliarder kroner ekstra alene på lønkroner til at øge den statslige administration. Til sammenligning er den kommunale velfærd i samme periode blevet øget med 11,7 milliarder kroner.