Dagtilbud
Børn
Demografi

Færre børn sender 33 daginstitutioner i risiko for lukning eller nedjustering

Der bliver født færre børn i København, og derfor er kommunen allerede i gang med at nedjustere pladserne i institutionerne. En ny prognose viser, at det ikke er nok. Nu risikerer 33 daginstitutioner at måtte lukke eller nedjusteres.

06. 05. 2024 - kl. 14:51
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

I slutningen af 2023 gik Københavns Kommune i gang med at nedjustere antallet af daginstitutionspladser, fordi der ikke længere var børn nok til at fylde pladserne ud.

Nu viser en ny prognose fra Københavns Kommune, at de nedjusteringer, der allerede er planlagt, ikke er nok. For antallet af børn i hovedstaden falder mere, end kommunen havde regnet med, og dermed står 33 daginstitutioner i København til at blive berørt af enten lukninger eller nedjusteringer allerede sidst i 2024 eller først i 2025, lyder det i en pressemeddelelse.

― Stabilitet og kontinuitet er vigtige komponenter i en småbørnsfamilie, så jeg kan sagtens forstå, hvis det her fører til frustrationer. Men antallet af børn i byen falder, og alternativet til at skrue ned for daginstitutionspladserne er at afskedige det pædagogiske personale. Det vil vi ikke, og det er derfor også et enigt udvalg, som står bag beslutningen om, at vi hellere vil bruge pengene på børn og pædagogisk personale end på husleje til halvtomme daginstitutioner, lyder det fra børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) i pressemeddelelsen.