Beskæftigelse
Folketinget

Slut med skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere

Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere skal fra næste år ikke længere være bange for at miste deres ydelse, hvis de ikke overholder deres rådighedsforpligtelse. Det er hverken fair eller i tråd med det, der blev aftalt, lyder det fra beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S).

Foto: Colourbox

06. 05. 2024 - kl. 13:11
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere vil fra næste år ikke længere risikere at blive ramt af den skærpede rådighedssanktion, der betyder, at deres ydelse kan bortfalde i op til tre måneder, hvis de mere end en gang ikke overholder rådighedsforpligtelsen uden rimelig grund.

Regeringen har nemlig sammen med Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti besluttet, at den skærpede rådighedssanktion ikke længere skal gælde for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, fremgår det af en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet.

Den nye aftale kommer ovenpå en praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen, der sidste år viste, at kommunerne har store udfordringer med at administrere de komplekse regler for den skærpede rådighedssanktion. Det fik Ankestyrelsen til at beslutte sig for at omgøre alle de undersøgte sager med aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, der var blevet sanktioneret.

― Det er uholdbart, at nogle af vores mest udsatte borgere kan miste hele deres ydelse i flere måneder, når vi samtidig kan konstatere, at reglerne er så komplekse, at kommunerne ikke kan sagsbehandle korrekt. Det er hverken fair eller i tråd med det, der blev aftalt, siger beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i pressemeddelelsen.